Matbloggstoppen

fredag 15 mars 2013

Apelsin# Marmelad#

Äntligen tog jag tag i något som jag varje vinter sagt att jag skulle vilja göra. Egen Apelsin Marmelad!!
Apelsinerna är ju som bäst under vinterhalvåret. Här är det riktigt viktigt att använda ekologiska apelsiner eftersom skalet används i marmeladen. Giftet sitter i skalet.
Hittade en härlig bok av Monika Ahlberg mfl, som heter Bröd & Marmelader. Den har ett par år på nacken och det här är en nyutgåva. Kan jag rekommendera!!
Jag ändrade lite i receptet, ersatte 2 citroner med apelsiner

Apelsinmarmelad
1½ kg apelsiner
1 liter vatten
2 liter strösocker

Skölj och borsta frukten. Dela den i fjärdedelar och skiva den sedan tunt med en vass kniv.
Lägg frukten i grytan och häll på vattnet. Låt koka upp.
Tillsätt sockret och låt fruktmassan koka i 45-60minuter. Passa noga och rör om då och då så att marmeladen inte bränns vid.
Gör marmeladprov och skumma väl.
Marmeladprov: Häll upp lite marmelad på en tallrik och kyl snabbt i frysen. När marmeladen blivit kall ska man kunna göra ett streck i mitten utan att massan flyter ihop. Den ska stanna med geléaktiga kanter. Då är marmeladen färdig att ösa upp på väl rengjorda, heta burkar och förslutas hermetiskt. Marmeladen innehåller förvisso så mycket socker att den brukar hålla sig utan särskild konserveringsåtgärd.

Koka tills du har ett ok marmeladprov, sen kan du hälla upp på burk enligt ovan.



3 kommentarer:

  1. Hej på er!

    Tänkte bara fråga om ni är intresserade av ett par chiliplantor i år också. Har inte lika många i år men ett par stycken skulle ni kunna få. Jag skulle i så fall kunna komma bort med dom till er någon kväll. Skriv bara vilken kväll som passar, helst innan fredagen.

    Ha det bra hälsar grannen på Fotbollsvägen

    SvaraRadera
  2. Hej Anita, de vill vi gärna!!! Du kan komma förbi vilken kväll som helst bara de är efter 19. Vår ring klocka fungerar inte. Kul!!

    SvaraRadera
  3. Då kommer jag imorgon (onsdag).

    SvaraRadera