Matbloggstoppen

torsdag 21 juli 2011

Grillade tunnan revben

Jag blev jätte sugen på grillade revben så när Peder och Petra skulle komma över och grilla så slog jag till. Jag tycker att skall man grilla revben så skall  dom vara kokta först.

2 kg tunna revben
0,5 liter mörk öl (jag hittade gammal julöl i gömmorna)
vatten
Salt, peppar och lagerblad

Här tillsammans med gott ekologiskt vin som vi återkommer till med en bedömning av
Koka upp allt utom revbenen till en lag, mängden vatten och salt avgörs av hur mycket som behövs för att täcka revbenen. Dela revbenen så att de får plats i grytan och koka dom i 45 minuter. Ta sen upp dom och låt dom svalna lite, lägg de sen på grillen (med lock ett måste) på indirekt värme (ha kolen på sidorna och köttet i mitten) krydda de med torra kryddor, jag blandade Meldons rökta flingsalt med torkad ingefära, paprikapulver, chipotletpulver och svartpeppar. Blanda sen en glaze eller köp en god färdig (blanda chilisås, limesaft, soya och honung). Pensla sen revbenen flera gånger med glazen, flera gånger betyder godare revben det skall vara en kladdig hinna utanpå. lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar