Matbloggstoppen

onsdag 28 december 2011

Helstekt oxfilé i ugn

Det finns inget värre än när du får en oxfilé som är torr och dessutom genomstekt, enklaste sättet att råda bot på detta är att lågtemp steka köttet, då får du perfekt resultat och kan förbereda middagen i god tid.

4 personer

800 gr. oxfilé, ta ut köttet ett par timmar innan så att det blir rumstempererat
salt och peppar
en klick smör till stekningen
termometer

Sätt ugnen på 100 grader, salta och peppra oxfilén och bryn den runt om i lite smör. Sätt sen in termometern och stek den tills 56 grader (min tog ca. 50 minuter). Packa sen in den i folie och låt vila i 15 minuter innan du skär upp den (jag låt min kallna ute
så att det gick fort sen värmde jag den med potatisen i 7 minuter på 200 grader, utan folie. Packade sen in den i folie och lät den ligga i 10 minuter innan jag skar upp den). Servera med rödvinsås och spröda potatisrullar samt friterad grönkål (ta det krusiga på grönkålsbladen och fritera lätt bruna och krispiga i rapsolja, salta med flingsalt servera som garnityr, godare än ni kan tro)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar