Matbloggstoppen

söndag 6 november 2011

Chokladdoppade valnötter


Det här "godiset" är verkligen mitt favorit godis och det här är första gången som jag gör dom själv. Annars har jag köpt på vissa delikatessaffärer och då är dom från Frankrike. Så jag har bara gått efter smaken och fick till dom riktigt bra.
De är helt laktosfria!
Jag använder hela skalade valnötter, socker och en riktigt fin mörk chocklad.

En choklad kaka av riktigt bra mörk choklad 200gr
1dl strö socker
0,5dl vatten
20-25st valnötter
Börja med att smälta socker tillsammans med vattnet i en stekpanna som du inte är så rädd om (socker fastnar). Rör om när sockret smälter och se till att vattnet kokar bort, lägg därefter i valnötterna och låt sockret smälta runt valnötterna. Låt det inte fastna stora klumpar med socker utan ett tunt lager räcker. Lägg upp valnötterna på ett bakplåtspapper en och en och låt stelna. Undertiden smälter du chockladen i vattenbad. Doppa sedan valnötterna i chockladen och lägg upp dom en och en på bakplåtspapper för att stelna.
Avsluta med att rulla valnötterna i kakao.
Nu är det bara att njuta av denna härliga delikatess ev tillsammans med ett glas rött vin eller Commandaria (sött vin från cypern).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar