Matbloggstoppen

söndag 20 november 2011

Moccarutor/Kärleksmums

Det här receptet är från min mormor och som min mamma alltid bakat till jul hemma. Jag har sett till att omvandla en del mått som vi inte använder längre. Tex ett kaffemått.
Jag gjorde en dubbel sats av det här för att det skulle passa min långpanna. Antagligen var inte dåtidens långpannor lika stora som våra är nu.
2ägg
3dl socker
1½dl mjölk
4½dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2tsk vanilj socker
1 msk kakao
150gr smör

Smörj en långpanna och strö i mannagryn. Det går även bra med bakplåtspapper, men de blir godare med mannagrynen. Sätt ugnen på 250 grader.
Rör ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker och sikta över kakao. Blanda mjöl och bakpulver. Häll sedan i växelvis mjöl och mjölk. Rör till sist ner det smälta smöret. Häll i lånpannan och sätt in i mitten av ugnen ca 5-8 min.
Glasyr:
200gram siktat florsocker
4msk smält smör
4msk kallt kaffe
1msk kakao
2tsk vanilj socker
Blanda i fallande ordning och häll över kakan när den fortfarande är varm.

Strö över kokosflingor. När jag var liten hade min mamma alltid strössel på men när jag nu har testat det är de alldeles för sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar