Matbloggstoppen

söndag 30 januari 2011

Ugnsstekta kycklingben med bönor och rotsaker

Det här är en enkel rätt som sköter sig själv i ugnen. Bara att skala alla rotsaker som du vill ha. I det här receptet använde jag till fyra personer:
- 8 potatisar
- 5 palsternackor
- 6 morötter
- 4 rödbetor
- 1 rödlök
- 1 burk Black eye bönor (eller någon annan sort som du gillar av bönor) Ekologiska finns från "Kung Markata"
- 8 Svenska färska Kyckling ben som jag kryddar med en krydda från "Krusmyntagården" Favoritkrydda
Servera med limechutney

Dela alla rotsaker i klyftor och lägg i en långpanna med lite rapsolja. Salta och lägg kycklingen uppe på alla rotsaker. Sätt in i ugnen  i 40min, 200 grader. När det är 10min kvar häller jag över bönorna och låter gå med allt i ugnen.
Barnen gillar att gnaga i sig kycklingen från benen
Kom ihåg att alltid titta på innehållsförteckningen när det gäller kyckling. Nu är det tyvärr väldigt vanligt att man har sprutat in vatten i kycklingen och kallar det då för mörad. Du vill väl varken äta eller betala för något som du inte har tänkt dig. Kyckling ska väl vara kyckling och inget annat. Eller vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar