Matbloggstoppen

tisdag 12 mars 2013

#Köttfärspiroger#

Köttfärspiroger är något som Oskar och Hedvig tycker att vi alltid ska ha med oss när vi åker till fjällen och åker skidor, annars är det inte fjällen. Perfekt att ha som lunch i backen. En variation till sommaren är att fylla med feta ost och spenat.

Deg till ca 20 piroger:                                 Köttfärsfyllning till ca 20 piroger:
7dl vetemjöl                                                 200gr köttfärs
½ tsk salt                                                     ½ gul lök, hackad
200gr smör                                                  1vitlöksklyfta, finhackad
1ägg                                                             1morot, riven
½tsk ättiksprit                                              2msk tomatpuré
1dl vatten                                                     salt & svartpeppar
1ägg till pensling                                         ev lite vatten om fyllningen känns torr

Blanda mjöl och salt i en bunke. Finfördela smör i blandningen med fingrar eller i matberedare. Bland ägg, vatten och ättiksprit. Arbeta snabbt ihop degen. Låt degen vila kallt minst en timme, gärna mer.
När det är dax att baka pirogerna:
Sätt ugnen på 225grader.
Dela degen och kavla ut degen till en knappt halvcentimeter tjock platta. Skär ut fyrkanter för trekantiga piroger eller ta ut rundlar för halvmåneformade.
Lägg på ungefär en matsked fyllning på varje pirog. Blir det för mycket håller inte pirogen ihop vid gräddning. Håll en knapp centimeter runt kanten fri från fyllning.Vik över degen över fyllningen och tryck till kanterna med fingrarna och sen med en gaffel. Pensla pirogerna med ett uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 15minuter.

måndag 11 mars 2013

Ekolådan

Äntligen!!!!
Vi har länge funderat på att beställa hemleverans av Ekolådan. Ekologiska grönsaker och frukt levereras hem till dig. Det finns även andra livsmedel.
Vi blev väldigt nöjda med det vi fick, det som överraskade var att avokado smakade så otroligt mycket bättre än den icke ekologiska.
Så alla ni där ute köp ekologiskt, de är skillnad!!

Och de gör skillnad!!

lördag 9 mars 2013

Lördags mat på fotbollsvägen


Om Oskar får välja så är plockmat något som hamnar högt upp på listan. Denna lördag så åkte vi ned till ICA Kringlan för att få bra service och slippa köpa färdigskivad i paket. Vi gjorde också grillade tortillas så att det blev något varmt  till  det.  Vi gjorde också en dipp med krispiga grönsaker.

Pasta med salami och soltorkade tomater

Idag när vi skulle äta så var det fantastiskt, 20 grader varm och helt vindstilla. Magnolia har just börjat slå ut och humlen har hunnit halvvägs upp på humlestören. Dagens pasta är enkel och lättlagad men med många goda smaker.



4 Personer



100gr skivad salami jag väljer självklart en italiensk variant med vitlök.

40 gram soltorkade tomater som inte ligger i olja. blötlägg dom ca. 30 minuter goda ekologiska se bilden.

3 selleri stjälkar



3 salladslökar i tunna skivor

1 näve valnötskärnor

500 gram pasta

olja



Koka pastan. Under tiden strimla salamin och sellerin. När pastan kokat klart så spola av den och låt dom rinna av. Häll i lite olja i kastrullen och fräs salamin när den börjar ta färg så tillsätt grönsakerna.



När allt börjar bli lite mjukt så blanda i pastan, avsluta med att blanda i de grovt hackade valnötterna och de hackade tomaterna. Servera med nyriven parmensanost.

lördag 9 februari 2013

Vitt vin

Här kommer ett bra tips på ett gott vin som ni kan servera till fisk och skaldjur.

En Chablis: Jean Marc Brocard, Petit Chablis 5588-01, 109:-

Moules Mariniere (Musslor i vitt vin)

För att hålla liv i ekosystemet i våra hav finns våra "vänner" musslorna. Dom äter plangton och rensar därmed havet. Och det betyder att vi får ett renare hav och slipper "blomning". Musslor är dessutom fantastiskt goda att tillaga som dom är eller att ha med i en fiskgryta. Här kommer ett recept som känns lyxigt men är lätt lagat.
Moules Mariniere!!
En förrätt för fyra eller en varmrätt till två
1 nät Blåmusslor
1 gul lök
1 stor klyfta vitlök
1 morot
2½dl vitt vin
1dl vispgrädde
salt & svartpeppar

Börja med att rensa musslorna genom att spola av dom och skrapa av ev "påväxter" med en vas kniv. Om musslorna inte är stängda innan tillagning prova att knacka på musslan och se om den stänger sig. Gör den inte de så ska den kastas! De betyder att den är död och musslor ska tillagas levande.
Hacka lök, vitlök och morötter som du fräser i en kastrull på hög värme (bränn inte) och lägg i musslorna, på med lock ett par minuter och skaka kastrullen några gånger, kom ihåg att det ska vara hög värme!!
Häll sedan på vinet och låt det koka ytterligare, ca 3minuter.
Lyft ur musslorna med en hålslev och ta bort ev musslor som inte har öppnat sig. Häll på grädden och låt koka ca 5 minuter och mixa därefter allt till en slät sås. Lägg i musslorna och låt allt bli varmt, servera med ett gott bröd som du kan doppa i den goda såsen.
Servera med ett gott vitt vin


fredag 8 februari 2013

Rocky road på Hedvigs vis

Om ni vill ha något riktigt gott till glassen eller bara att mumsa på så är detta något enkelt att prova, barnen fixar det själva utan problem du kanske får hjälpa till att hacka nötterna.

6 port till glass

1 dl grovt hackade cashevnötter saltade
150 gr mörk choklad vi tog en 78% Fair trade
1 dl grovt hackade valnötter
1 ½ dl Mini marshmallows
6 st grovt krossade maränger


Grovhacka 100 gr choklad och smält den i vattenbad, när den smält så ta bort bunken från vattenbadet och blanda i resten av chokladen som du också hackat och rör tills det allt smält. Vänd sen i övriga ingredienser och slå upp hela härligheten på bakplåtspapper och låt stelna ett par timmar på ett svalt ställe (eller kallt ställe). Hacka det sen grovt och servera till glass alternativt dela den i tärningar och servera till kaffet.