Matbloggstoppen

fredag 12 augusti 2011

Grillad oxfilé

Ibland blir jag riktigt sugen på en bra grillad köttbit, så idag när grillen är laddad så kunde det vara gott. Välj en riktigt fin bit oxfilé om du inte hittar svensk ekologisk så köp svensk. Känn på oxfilen, den skall kännas fast. Jag gnider in den med en god kryddpasta innan jag lägger den på grillen. Om du har en klotgrill så tänk på att ha kolen bara på sidorna och ge köttet färg över kolen för att sen lägga köttet i mitten och låta det gå klart under lock.
Oxfilè här med Oskars vitlökssmör

Till 4 personer

600 gr oxfilé

Till kryddpastan
2 vitlöksklyftor
färska kryddor, jag tog timjan och rosmarin
salt
svartpeppar
olja

Stöt ingredienserna i en mortel till en slät pasta och gnid in oxfilen med blandningen, grilla den sen gärna med en termometer i, 56 grader riktigt röd, 62 grader medium till genomstekt (efter att den vilat). Låt alltid köttet vila inlindat i folie innan du skivar upp det.


Jag serverade detta med rostad pumpa från Åby Kvarn.

Pumpa här med vaxbönor från Skilleby gård
Rostad pumpa

Sätt in en långpanna i ugnen på 220 grader med neutral matolja i. Dela pumpan i klyftor, skal två vitlöksklyftor och hacka dom, skiva en liten chilifrukt. När plåten är varm så lägg i pumpan snyggt och strö över vitlök och chili. När pumpan börjar få färg ta ut och vänd den och baka den lika länge till. Salta och peppra.



1 kommentar: