Matbloggstoppen

söndag 6 november 2011

Lussekatter/Saffransbullar

Det här receptet är helt suveränt! Lussekatterna blir saftiga och degen är lätt att handskas med. Många tillsätter kesella eller andra mjölkprodukter för att få sina lussebullar saftiga. Men det är ju inge bra för oss som är laktos intoleranta. I det här receptet använder jag så klart bara laktosfria produkter.

Till ca 40st lussekatter
50gr jäst
200gr smör
5dl mjölk
3-4 paket saffran eller 1½-2gr om du har hel saffran, ta så mycket som du själv tycker om
½tsk salt
2dl socker
1ägg
ca 1½liter (900gr) vetemjöl

Jag använder en assisten när jag gör degen.
Smula ner jästen i degbunken. Smält smör, tillsätt mjölken och låt den bli fingervarm. Häll blandningen över jästen och rör om så att den löser sig.
Rör ner saffran. Om du har hela saffran, stöt det i en mortel tillsammans med lite socker. Tillsätt salt, socker, ägg och vetemjöl. Arbeta degen så att den blir blank och smidig och släpper bunken. I assistenten tar det ca 5minuter. Tillsätt mer mjöl om degen är kladdig. Jag tycker att dom laktosfria produkterna kräver lite mer mjöl.
Strö över lite mjöl ock täck degen. Låt den vila tills den dubblat sin storlek eller i ca 40min.
Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den smidig. Jag delar degen i 4 lika delar och bakar ut till traditionella lussekatter.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och täck med en bakduk. Låt bullarna jäsa i 20-40minuter.
Garnera med russin, jag brukar försöka att trycka ner russinen i botten på "snurren", annars är risken att dom hamnar uppe på bullarna när dom är i ugnen. Då bränns dom gärna.
pensla med ett uppvispat ägg.
Sätt in bullarna på 225 grader ca 5-10min beroende på ugn.

Oskar och Hedvig gjorde varsin mini, mini lussekatt

1 kommentar: