Matbloggstoppen

söndag 22 januari 2012

Rågflingerutor med russin i långpanna

Idag hittade jag ett brödrecept på baksidan av ett rågflingepaket som jag modifierade lite då jag inte hade alla ingredienser hemma. Det är alltid roligt att hitta nya recept. Barnen gillar bröd med russin i så jag hoppas att det här går hem hos dom.

16st Rågflingerutor

5dl rågflingor
ca 150gr russin, fikon, aprikoser eller katrinplommon
1dl hela linfrön


5+2dl vatten
50gr jäst
1dl solroskärnor
2tsk salt
ca 7dl vetemjöl
Använd med fördel gärna produkter från Saltåkvarn eller andra ekologiska märken.

Om du använder fikon, aprikoser eller katrinplommon så behöver du skära dom i mindre bitar. Russin går bra att använda som dom är. Lägg den torkade frukten, rågflingor och linfrön i en degbunke eller assistenten. Koka upp 5dl av vattnet och rör ned. Låt stå en timme. Det här steget kan du även göra dagen innan.

Rör ner resten av vattnet som ska vara kallt, jäst, solroskärnor och salt. Tillsätt allt vetemjöl och arbeta degen 5min i assistent eller 10min för hand. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk 60min.
Lägg ett bakplåtspapper på en långpanna.
Arbeta ner degen i bunken och stjälp upp den på plåten. Tryck ut degen på plåten med hjälp av lite vatten på händerna eller en slickepott så att den täcker plåten. Skär rutor och nagga. Strö lite rågflingor på degen tryck till så att dom fastnar.
Jäs 30minuter övertäckt med bakhanduken och sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen 20-25min. Låt brödet svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar