Matbloggstoppen

söndag 6 mars 2011

Ugnsstekt majskyckling med sweetchili sås

Gick förbi ICA kringlan där min gode vän Robban just fått in fransk majskyckling  som har fått gå fritt utomhus och leva livet. Lite dyrare men mycket godare det är som att äta ett helt annat djur.


Så med riktigt fina råvaror är det bara att låta dom föra talan, sagt och gjort jag styckade den i fyra delar och pressade 1 lime över samt saltade och pepprade. Ugnen satte jag på 250 grader sen var det bara att ställa in härligheten. Efter ca 10 minuter satte jag ned tempen till 120 grader och fortsatte i ca 20 minuter kolla att kycklingen är genomstekt.
Såsen består av grovt riven gurka som blandas med sweetchilisås och gräddfil. Hela anrättningen serverades med Saltås fullkornsris  och servetter så att vi kunde gnaga ordentligt. 


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag stavade fel och var tvungen att skriva om!

    Det jag skulle säga var att det här såg fantastiskt ut och att det helt klart är värt att betala extra för en kyckling av god kvalitet istället för vattnig filéer från frysdisken från broilers som bara lever för att växa så fort som möjligt för att bli uppätna.

    SvaraRadera