Matbloggstoppen

fredag 28 oktober 2011

Torsk med örtfras och fräst spenat


Häromdagen kom Lars hem med ett antal krukor med färska kryddor. Vad skulle jag hitta på med dom? Hm, fiska skulle vi ju äta idag. Då kom jag på att göra en variant på ett recept jag någon gång rivit ur en tidning. Jag hade lite överblivna bröd kanter, färska kryddor och torsk. Det här blev det till fyra pers:

ca 3 skivor vitt bröd
1 halv kruka färska kryddor, ta det du själv gillar. Jag blandade oregano och mejram den här gången
1 skalad vitlöksklyfta
saften av ½ citron ca 2msk
2dl riven parmensan ost
1½ msk smält smör (laktosfritt)
400gr torskfilé
½tsk salt
1krm svartpepper

Spenatfräs:
2st lökar, gärna rödlök
1msk smör (laktosfritt)
1tsk strösocker
1krm salt
1krm svartpeppar
 150gr spenat, gärna färsk

Kokt potatis, som även kan pressas.

Sätt ugnen på 225grader.
Kör bröd, kryddor, vitlök och citron i en mixer tills det blir finfördelat. Tillsätt parmensan och smör. Kör snabbt ihop till en massa.
Lägg torskfilén i en ugnsfast form, salta och peppra. Fördela brödmassan på fisken. Stek mitt i ugnen ca 15min eller tills fisken är fast. Koka potatis. Undertiden skala och klyfta löken. Stek den på svag värme i smör. Tillsätt socker, salt och peppar. Låt steka i ca 10min. Tillsätt spenaten och låt den fräsa med den sista stunden.
Servera fisken tillsammans med potatis och spenat fräset.
Du kan göra olika varianter på det här receptet, tex lax och dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar