Matbloggstoppen

söndag 14 augusti 2011

Äppelmos= skördetid

Transparent Blanch
Oh äntligen är våra äpplen mogna så att jag får sätta igång med att göra äppelmos. Den har vi till våran frukost under vintertid. Nämligen havregrynsgröt med äppelmos. Jag har nog lyckats göra så att det räcker till i mars-april tidigare, får se vad det räcker till i år. Det beror helt på skörden och plats i frysen.
Jag har inget speciellt recept när jag gör äppelmos. Det beror helt på hurdana äpplen man har: söta, syrliga, fasta m.m.
Jag delar äpplen (tar endast bort skaftet) i klyftor och lägger i en stor gryta med lite vatten i botten och låter äpplena koka mjuka. Sen har jag en mosvagga där jag mosar allt. Jag sockrar allt när det är färdig mosat för att få den rätta sötman. 

Därefter häller jag upp det i 1liters fryslådor och låter svalna för att sedan ställas in i frysen. Snart kan hösten komma!!! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar