Matbloggstoppen

torsdag 4 augusti 2011

Thailänska fiskkakor

När det är varmt ute blir jag extra sugen på stark mat så jag hittade ett recept på fiskkakor som jag ville prova, detta blev resultatet efter att jag fixat lite med receptet och provat att göra musselkakor också.

4 portioner
400 gr fryst sejfilé, MSC så klart
1 msk majsena mjöl
1 ägg ekologiskt så klart
1 tsk röd curry, jag hade bara på pulver från Sankta Maria
1 Röd chilifrukt, ta bort kärnor och mellanväggar om du vill ha mildare smak
1 dl hackad färsk koriander
2 tsk fisksås
Salt och peppar

Mixa fisken till en slät smet, blanda sen i mjölet och rör ned det, tillsätt sen resten av ingredienserna och blanda runt. Forma biffar stora som plättar och stek i olja. Servera med dippsåsen nedan, sallad och basmatiris.

Variant med musslor: gör på samma sätt men använd bara 100 gr fisk och ett paket fryst musselkött, mixa, blanda och stek som ovan.

Dippsås


Blanda 1 dl socker med 1 dl vatten, 4 msk vittvinsvinäger, 4 tsk fisksås, och en hackad röd chili i en kastrull, koka upp och låt koka i 5 minuter, ta av från plattan och blanda i 10 cm skalad urkärnad och finhackad gurka och en liten finhackad morot samt 2 msk rostade jordnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar