Matbloggstoppen

måndag 30 maj 2011

De soede liv

dsl-1

De här receptet är från Mette i De soede liv som jag fastnade för direkt eftersom det påminner mig om en Butterkuchen som jag alltid åt när jag var liten i Tyskland.

Brunsviger

Deg:


¼ liter Standard mjölk
50 gram jäst
100 gram mjukt smör
2 msk. socker
1 tsk. salt
1 krm kardemumma
4 st. ägg
600 till 650 g. vetemjöl (viktigast att degen är stabil, inte torrt)
+ Neutral olja till att smörja formen med
Fyllning:
200 gram smör
200 g farinsocker eller Muscovado socker
Deg:
Värm mjölk till ca. 50 grader. Jäst, ägg, mjölk, socker, kardemumma, salt och ¾ delar av mjöl knådas (helst i en assisten). Tillsätt mjukt smör & Ytterligare mjöl tills degen är smidig och mjuk, mycket smidig. Det är mycket viktigt att inte ha i för mycket mjöl - degen ska vara lös.
Smörj en långpanna och lägg i degen ... Låt degen "vila" 5 minuter innan du trycker ut den så att den blir jämtjock. Degen ska nu jäsa 60 minuter. Under tiden förbereder du fyllningen ....
Fyllning:Smör & brunt socker smälter samman på låg värme i en liten kastrull. Massan skall vara homogen (enhetlig) innan den breds ut över den jästa degen.
Tryck djupa hål i degen med fingrarna så att fyllningen kan rinna ner i hålen. Låt allt vila 15 minuter & sedan baka i 200 grader i ca. 30 till 35 minuter.
Observera att tillagningstiden kan skilja sig beroende på vilken form osv 


Bara att avnjutas tillsammans med en god kopp kaffe eller te, de kommer jag att göra :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar